Původní fotoaparát s názvem Smena vytvořil na počátku roku 1939 mladý sovětský konstruktér I.Shapiro. Stejný konstruktér (již pracující v závodě GOMZ) v roce 1953 vytvořil první 35 mm fotoaparát s názvem Smena znovu. V průběhu výroby ve dvou sovětských průmyslových gigantech "GOMZ" a "MMZ" vzniklo a bylo vyrobeno více než 20 modelů (s neznámým počtem úprav!) fotoaparátů Smena. Pouze GOMZ (předchůdce slavného LOMO) vyrobil cca. 30 milionů kusů těchto fotoaparátů .
Smena jako původní sovětský produkt byla velkou událostí v sovětském fotografickém průmyslu. Po téměř dvou desetiletích výroby kopií západních fotoaparátů, rozbíhající se výroby zrcadlovek Zenit chtěli chudí lidé něco jednoduchého, spolehlivého a levného...
... a v této době se narodil nový fotoaparát Smena.
Přehled vyráběných modelů
model
|
rok výroby
|
popis
|
Smena
|
1953 - 1962
|
první sériová verze fotoaparátu
|
Smena 2
|
1955 - 1962
|
přepracovaná spoušť (na horní straně přístroje)
|
Smena 3
|
1958 -1960
|
převíjecí kotouček filmu doplněn páčkou
|
Smena 4
|
1958 - 1960
|
poslední bakelitový model
|
Janus
(prototyp)
|
1960
|
|
Smena M
|
||
Smena 2M
|
||
Smena 5
|
1961 - 1962
|
nově přepracované tělo z termoplastů
|
Smena 6
|
1961 - 1969
|
|
Vesna
|
1962 - 1964
|
|
Smena 7
|
1969 - 1971
|
|
Smena 8
|
1963 - 1971
|
|
Vesna 2
|
1964 - 1966
|
|
Smena 9
|
1969 - 1971
|
|
Smena 11
|
||
Smena 12
|
||
Smena 14
|
||
Smena 15
|
||
Smena 8M
|
1970 - 1985
|
|
Smena 20
(prototyp)
|
1988
|
|
Smena Rapid
|
1968 - 1977
|
|
Smena SL
|
1968 - 1977
|
vývozní verze Smeny Rapid, lehce modernizovaný
|
Smena
Symbol
|
1971 -1991
|
|
Smena E
|
1971 -1972
|
|
Ladoga
|
1971
|
|
Cosmic 10
|
||
Symbol 136
(prototyp)
|
1971
|
|
Smena 19
|
1985 - 1989
|
|
Smena 18
|
||
Smena
Stereo
|
||
Zenit 35F-1
|
1987 - 1993
|
|
Zenit 35FM
|
||
Smena 35
|
1990 - 1993
|
|
Vzgliad
|
1993
|
Poznámky:
- takto označené modely v přehledu mám ve své sbírce a jejich podrobnější popisy včetně fotografií následují níže
Смена (Smena)
výrobce: GOMZ / MMZ
rok výroby: 1953-1960
závěrka: centální 1/10, 1/25, 1/50, 1/100, 1/200 + B
objektiv: T-22, 40 mm/f 4,5
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Smena, mohli bychom si ji pracovně označit také jako Smena 1, je první fotoaparát z celé následné série těchto lidových fotoaparátů. O jeho oblibě svědčí i to, že celkově (včetně dalších modelů) bylo vyrobeno cirka 30 milónů kusů.
Smena je jednoduchý foaparát s bakelitovým tělem, jednoduchým objektivem s centrální závěrkou a průhledovým hledáčkem. Na přední stěně je na kovové destičce sestava závěrky a objektivu. Ovládání spouště u této verze je vyřešeno dvěma páčkami na levém boku prstence závěrky (při pohledu zepředu). Horní slouží k natažení závěrky, dolní jako spoušť. Pod dolní páčkou je hranolek se závitem pro drátovou spoušť. Časy závěrky lze nastavit v rozsahu od 1/10 do 1/200 s +B, natočením výřezu otočného prstence proti značce na obvodu vnějšího mezikruží krytu závěrky. Objektiv je jednoduchý 40 mm triplet se světelností 1:4,5 a rozsahem clony 1:4,5 - 1:16.
Samospoušť a synchronizační kontakt blesku na tomto modelu nebyly použity. O to zajímavější je fakt, že přístroj má sáňky na blesk, zcela obyčejné, bez synchro kontaktu. Najdeme je při pohledu shora na pravé straně. Vedle sáněk, ve středu horní části je vyvýšený hranol, v jehož levé části (při pohledu zezadu je průhledový hledáček a na horní části kovová destička s počítadlem snímků a tlačítkem. Celkem logicky může být považováno za spoušť. Ta je však na objektivu a toto tlačítko slouží pro odblokování převíjení filmu o jedno políčko. Tlačítko není nijak spojeno se spouští, což umožňuje několikanásobnou expozici do jednoho filmového políčka. Pokud to je váš záměr je to skvělá vlastnost, pokud jste pouze opomenuli přetočit film, přijdete o snímek.
Vlevo od vyvýšeného hranolu je převíjecí kolečko. filmu. I převíjení filmu má své zvláštnosti. Film se převíjí zprava doleva. Převíjecí kolečko je na levé straně přístroje, což pro praváka (tedy většinu uživatelů) znamená ztíženou manipulaci. Fotoaparát nemá zpětné převíjení filmu zpět do kazety, což výrobce vyřešil velmi jednoduše. Vyfocený film navíjíte do druhé kazety. Po exponování posledního filmového políčka film převinutý v druhé kazetě. Celkem vtipné řečení, ale má to jeden háček. Kinofilm má konec filmu poměrně pevně spojen s cívkou v kazetě. Pokud chcete měnit film v terénu, myslete na to. Bez rozdělání kazety konec filmu neuvolníte a abyste mohli rozdělat kazetu, musíte otevřít zadní stěnu přístroje. No a když otevřete zadní stěnu, osvětlíte konec filmu, který není zasunut do druhé kazety. Takže přijdete o jeden až dva poslední snímky.
Zadní stěna má zámek na pravém boku přístroje. Posunutím vysouplého tlačítka ve směru naznačeném šipkou na zámku, uvolníte pravou stranu zadní stěny. Zadní stěna nemá žádný pant, po otevření počítejte s tím, že vám zůstane v ruce.
Na spodní části je pouze 3/8´ závit pro upevnění fotoaparátu na stativ, na zadní stěně uprostřed najdete logo výrobce.
Přestože je Smena jednoduchý přístroj, dokáže vytvořit příjemné snímky s mírně zamženou až snivou atmosférou a ztmavlými okraji, tedy s vlastnostmi, které se dnes oceňují u LOMO fotoaparátů.
Přestože je Smena jednoduchý přístroj, dokáže vytvořit příjemné snímky s mírně zamženou až snivou atmosférou a ztmavlými okraji, tedy s vlastnostmi, které se dnes oceňují u LOMO fotoaparátů.
Смена 2 (Smena 2)
výrobce: GOMZ / MMZ
rok výroby: 1955 - 1962
závěrka: centální 1/10, 1/25, 1/50, 1/100, 1/200 + B
objektiv: T-22, 40 mm/f 4,5
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Model Smena 2 je mírně vylepšená původní Smena. Vzhledem se oba modely odlišují pouze v detailech. Zásadní změna proběhla v ovládání závěrky. Tlačítko na horní straně vedle počítadla filmu, které na předchozím modelu sloužilo pouze k odblokování převíjení o jeden snímek je u tohoto modelu spřaženo s vybavovacím mechanizmem spouště. Stiskem tlačítka je u tohoto modelu vybavena závěrka a zároveň odblokováno převinutí filmu o jedno políčko vpřed. Natažení závěrky zůstalo beze změn, páčkou na levé straně krytu spouště (při pohledu zepředu). Páčka spouště jako zbytečná byla vynechána, na pravé straně krytu spouště přibyla páčka samospouště a synchronizační konektor blesku.
V souvislosti s přepracováním spouště vynikla jistá nepromyšlenost. Sáňky blesku zůstaly shodně s předchozím na pravé straně přístroje. Blesk nasazený do těchto sáněk omezuje přístup k tlačítku spouště.
Další změny jsou již spíše optické. U kroužku počítadla snímků zmizel vnější kovový kroužek a celý kotouček je nyní z jednoho kusu průhledného plastu. Celokovový kotouček převíjení filmu byl nahrazen bakelitovým na jehož horní straně přibyl otočný kotouček jako pomůcka pro zapamatování typu vloženého kinofilmu. Výrobní číslo se přestěhovalo z dolní části krytu závěrky na levou stranu pevné části zámku zadního krytu a přibyl k němu nápis v azbuce Сделано в СССР.Смена 4 (Smena 4)
výrobce: GOMZ / MMZ
rok výroby: 1958 - 60
závěrka: centální 1/10, 1/25, 1/50, 1/100, 1/200 + B
objektiv: T-22, 40 mm/f 4,5
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Poslední model z řady Smena, Smena 2, Smena 3 a Smena 4 s hranatým tělem z bakelitu. I tento model si zachovává stejný vzhled s předchozími modely a změny jsou spíše symbolické. Na pravou stranu krytu závěrky (při pohledu zepředu) se vrátila páčka samospouště a konektor pro synchronizaci blesku, které předchozí model (Smena 3) neměl. Ze Smeny 3 převzal páku převíjení filmu o kterou bylo doplněno převíjecí kolečko.
Výrobní číslo je opět na levé straně pevné části zámku zadního krytu společně s nápisem v azbuce Сделано в СССР.Смена 6 (Smena 6)
výrobce: GOMZ / MMZ
rok výroby: 1961 - 69
závěrka: centrální 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250 + B
objektiv: T-43, 40 mm/f 4
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Smena 6 má nové tělo z termoplastu, které se poprvé objevilo u předchozího modelu - Smena 5. Tělo přístroje bylo kompletně přepracováno. Mírně se zvětšilo a zakulatilo. Na levé straně se objevil malý grip, původní hranolovitý výstupek ve středu horní strany přístroje byl nahrazen novým krytem z šedého plastu s rovnou horní stranou a kopírujícího půdorys těla. Nad jeho povrch vyčnívají jen tlačítko spouště, otočné kolečko počítadla snímků a sáňky blesku. Převíjecí kolečko filmu je zabudováno do výřezu horního krytu přístroje a konečně se přestěhovalo s celým převíjecím mechanismem na pravou stranu. I nadále zůstala zachována koncepce převíjení filmu z kazety do kazety bez možnosti převinutí filmu zpět do původní kazety. Zadní stěna je i nadále odnímatelná, její zámek se však přestěhoval z pravého boku přístroje na levý. Stativový závit uprostřed dolní strany přístroje si zachoval závit 3/8ˇ. Na pravé straně těla zepředu zůstal nálitek pro očko na řemínek, očko však již použito není. Znak výrobce (GOMZ) zůstal uprostřed zadní stěny, na objektivu je nahrazena nápisem v azbuce - Ломо
Přepracována byla i závěrka s objektivem. Režim B zůstal zachován, změnilo se však časování na 1/15, 1/30, 1/60, 1/125 a 1/250 s. Závit pro drátovou spoušť, konektor pro synchronizaci blesku a natahovací páčky spouště a samospouště zůstaly na svých místech. Původní objektiv T-22 byl nahrazen novějším tripletem T-43 se stejným ohniskem (40 mm), zlepšila se však světelnost z původních 4,5 na rovné 4. Maximální clona se snížila z 22 na 16.
Výrobní číslo a nápis MADE IN USSR je na spodní straně krytu závěrky.
Смена 7 (Smena 7)
výrobce: LOMO, SSSR
rok výroby: 1969 - 71
závěrka: centrální 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250 + B
objektiv: T-43, 40 mm/f 4
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Smena 7 je zjednodušený model předchozího modelu Smena 6 a liší jen v detailech. Na těle zmizely nálitky pro očka řemínku, znak výrobního závodu na zadní straně je nahrazen prázdným kruhem, a stativový závit na dně těla dostal menší průměr 1/4´. V rámci zjednodušení přišel přístroj o samospoušť. V ostatním je stejný, jako Smena 7.
Смена 8 (Smena 8)
výrobce: LOMO, SSSR
rok výroby: 1963 - 71
závěrka: centrální, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250 + B
časy 1/15 - 1/250, B
objektiv: T-43, 40 mm/f 4
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Smena 8 byl patrně nejpopulárnější model řady Smen 5, 6, 7, 8 a 9, který se dostal i na mezinárodní trhy. Vzešel z modelu Smena 6, stativový šroub na spodní straně těla dostal menší průměr 1/4´ a poprvé bylo doplněno převíjení exponovaného filmu zpět do původní kazety. Exponovaný film se tedy nemusel navíjet do kazety (i když tato možnost zůstala zachována), ale postačila prázdná cívka. Kolečko zpětného převíjení filmu dostalo své místo na horní straně přístroje, vedle sáněk pro blesk. Pro uvolnění aretace bylo nutné zamáčknout spoušť a pootočit ji o cca 90 stupňů po směru hodinových ručiček. Pro snazší manipulaci byl horní okraj spouště doplněn zoubky.
Logo výrobního závodu na zadní stěně přístroje bylo na většině přístrojů nahrazeno prázdným kruhem, výrobní číslo a nápis MADE IN USSR je i nadále na spodní straně prstence závěrky.
Смена 8M (Smena 8M)
výrobce: LOMO, SSSR
rok výroby: 1970 - 95
závěrka: centrální
objektiv: T-43, 50 mm/f 4
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
Jednoznačně nejznámější a nejrozšířenější model fotoaparátu Smena. Dodnes se s ním lze setkat prakticky ve všech zemích bývalého sovětského bloku. Ačkoliv oproti předchozím modelům dostal nový vzhled, je to prakticky Smena 8 převlečená do nového kabátu.
Mimo vzhledu se příliš nezměnilo. Původní tripletový objektiv T-43 dostal pouze nový modernější vzhled a na prstenci závěrky přibyly k číselným údajům časů grafické symboly pro usnadnění nastavení, optika však zůstala beze změn. Oproti Smeně 8, model Smena 8M přišel o samospoušť, v omezeném množství existuje i verze se samospouští, není ale zdaleka tak rozšířená, jako verze bez ní.
Odnímatelná zadní stěna dostala nové otvíraní s pantem na pravé straně (při pohledu zezadu) takže po otevření zámkem na levé straně vám již nezůstane zadní díl v ruce. Počítadlo snímků se přestěhovalo z horní strany přístroje do malého obdélníkového okénka v horní části zadní strany, podobně jako kolečko pro přetáčení filmu o jeden snímek (obdélníkový otvor vpravo nahoře). Vzhledem k tomu, že natažení spouště není nijak spřažené s převíjecím mechanizmem (k natažení spouště slouží malá páčka na těle objektivu), kolečko pro převíjení filmu skutečně slouží jen k posuvu filmu o jeden snímek, zapuštěním větší části převíjecího kolečka do těla fotoaparátu (u Smeny 8 je přístupné ze 3/4 obvodu) vede k tomu, že místo jednoho plynulého pohybu musíte na modelu 8M přetáčet film několikanásobným pootočením kolečkem. Stejný problém je s vynulováním počítadla. U počítadla by se dal tento prohřešek ještě odpustit. Počítadlo potřebujete vynulovat pouze po vložení nového filmu, ale film je potřeba přetáčet po každé expozici! V tomto případě si zřejmě sovětští soudruzi konstruktéři s přemýšlením moc práce nedali.
výrobce: LOMO
rok výroby: 1968-1977
závěrka: centrální, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250 + B
objektiv: T-43, 50 mm/f 4
fotí na: kinofilm - kazety systému SL
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
SL System
SL System (SL je zkratka slov Schnell Lade v němčině nebo Speed Loading v angličtině) byl derivát systému Agfa Karat, Kodak instamatic a Agfa Rapid SL. Systém SL byl vytvořen pro amatéry, kteří chtějí fotit rychle a snadno bez znalostí technických aspektů provozu fotoaparátu.
SL kazeta byla vyrobena z plastu, neměla cívku a obsahovala 56-60 cm standardního 35 mm perforovaného filmu. Na film bylo možné exponovat 12 snímků o rozměru 24 x 36 mm, 16 - 18 snímků 24 x 24 mm nebo 24 snímků 18 x 24 mm. Toto množství bylo považováno za dostačující pro každodenní použití průměrného amatéra. Nízká kapacita filmové kazety zkrátila potřebnou dobu na její nafocení. Díky tomu se mohl nechat exponovaný film dříve zpracovat a pořídit z něj fotografie. Rovněž bylo umožněno pružnější používání filmů podle konkrétních požadavků jako např. změna citlivosti filmu či přechodu z barevného na černobílý a naopak.
film ORWO NP22 v SL kazetě |
SL Systém používá dvě kazety - film se převíjí z původní tovární kazety do druhé prázdné bez nutnosti převíjení zpět. Vzhledem k absenci cívky v kazetě, byly systémové fotoaparáty SL jednodušší než tomu bylo u běžných 35 mm fotoaparátů té doby, nebylo nutné zavádět film do navíjecí cívky fotoaparátu; pouze zasunout začátek filmu do slotu prázdné kazety. Na rozdíl od systémů instamatic a Rapid, SL kazeta postrádal jakoukoli formu automatického nastavení citlivosti filmu v fotoaparátu a tak se citlivost filmu musela na fotoaparátu nastavit ručně uživatelem (pokud to přístroj umožňoval).
- černobílé panchromatické filmy NP 15, NP 20, NP 22 (čísla udávají citlivost v DIN)
- NP 27 černobílý super panchromatický film
- UT 16, UT 18, UT 20 a UT 21 - barevné diapozitivní filmy pro denní světlo
- UK 17 a UK 20 - barevné diapozitivní filmy pro žárovkové světlo
- NC 16, NC 19 a NC 20 - barevné negativní filmy
Fotoaparáty nabízené v SL systému byly navrženy pro maximálně snadné a intuitivní použití jako kompaktní fotoaparáty s průhledovým hledáčkem. Nejjednodušší a nejlevnější přístroje neměly prakticky žádnou kontrolu nad parametry expozice.- například Certo SL 100 - byly určeny pro začátečníky a děti. Pokročilejší modely, například Certo SL 110 , SL 300 Beirette stejně jako sovětská Smena SL nabízely větší či menší kontrolu nad fotoaparátem například symboly označené časy závěrky, clony a vzdáleností, které pomohly při odhadu nastavení vhodné pro dané expoziční podmínky (například slunce, světlé mraky a těžké mraky u časů, portrét, skupina lidí nebo budov u zaostření atd.). Nejvyspělejší SL modely byly poloautomatické (Penti II , Beirette elektro SL 400), nebo plně automatické (Pentacon electra) Poměrně unikátní fotoaparát pro systém SL byl Certo SL 110, který používal pouze jednu kazetu a po dofocení filmu jej přetáčel zpšt do kazety. Dalším zajímavým fotoaparátem byl Certo KB 24 a Certo SL 100 , které mohly používat jak klasické kinofilmové kazety 135, tak kazety systému SL.
SL-System se příliš neprosadil a nebyl ani příliš oblíbený. Přibližně v roce 1980 zanikl a jeho roli postupně převzaly moderní automatické kompaktní fotoaparáty.
rok výroby: 1971 - 1991
závěrka: centrální
objektiv: T-43, 50 mm/f 4
fotí na: kinofilm
velikost filmového pole: 24 x 36 mm
další snímky fotoaparátu
popis připravuji
3 komentáře:
Dobrý den,
dostala se mi do ruky Smena 19, je v perfektním stavu, jen na mě, namísto páky k převíjení filmu zpět do kazety, zeje díra. Nevíte kde by se ta páčka dala sehnat? A není celoplastová?
Díky za odpověď, Jan Filko.
No, já jsem si také nedávno pořizoval Smenu a je to stále naprosto úžasný stroj... Nejvíce se mi na tom líbí to, že i když je to vlastně úplně plastové a bakelitové tělíčko nevážící ani půl kila, tak to má neuvěřitelně ostrý objektiv, což je opravdu úctihodné... K velkému štěstí se jich i docela dost válí po bazarech , tak honem vemte nějakej a utíkejte to zkusit :)
Ano, souhlasím s vámi. Za ty peníze je Smena úžasný fotoaparát.
Okomentovat